Όνομα φορέα: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Το gaMEfy είναι ένα φιλόδοξο και καινοτόμο σχέδιο, το οποίο παρέχει εκπαιδευτικά εργαλεία σε νέους και εργαζόμενους με νέους (youth workers) σχετικά με το θέμα του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης και του ψηφιακού γραμματισμού. Το παιχνίδι προσομοίωσης gaMEfy στοχεύει συγκεκριμένα στην ενδυνάμωση των νέων, αναπτύσσοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους στα μέσα ενημέρωσης, ώστε να μπορούν να εντοπίσουν και να αποφύγουν αποτελεσματικά ψεύτικες ειδήσεις. Το παρόν σχέδιο ανήκει στη Βασική Δράση 2.
Ποιοι συμμετείχαν
Νέοι, εκπαιδευτές νέων και οι εργαζόμενοι στον τομέα της νεολαίας από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, το Κόσοβο, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία συμμετείχαν στις δράσεις του σχεδίου.
Περιεχόμενο και στόχοι σχεδίου
Στο πλαίσιο του σχεδίου, αναπτύχθηκε η διαδικτυακή πλατφόρμα gaMEfy, η οποία λειτουργεί ως μια κοινότητα – είναι ένας κόμβος για εργαζομένους με νέους και εκπαιδευτικούς. Περιέχει τα αποτελέσματα του σχεδίου και άλλα στοιχεία που βοηθούν τόσο τους νέους όσο και τους εργαζομένους με νέους ή / και τους εκπαιδευτικούς, να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και γνώσεις στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και του ψηφιακού γραμματισμού.
Το διαδικτυακό παιχνίδι προσομοίωσης gaMEfy, μέρος της διαδικτυακής πλατφόρμας, είναι ένα διαδραστικό εκπαιδευτικό και σύγχρονο εργαλείο, το οποίο προσελκύει τους παίκτες του με έναν πολύ καινοτόμο τρόπο. Προσελκύει νέους ανθρώπους με στόχους και καθήκοντα που πρέπει να επιτευχθούν, ενώ τους ωθεί προς τη συνεργασία και επιτυγχάνει μια ευκολότερη και ταχύτερη διαδικασία μάθησης στον ψηφιακό γραμματισμό και στα μέσα επικοινωνίας. Με βάση την πιλοτική εφαρμογή του παιχνιδιού προσομοίωσης, αναπτύχθηκε, επίσης, ένας Οδηγός με συστάσεις πολιτικής για τον γραμματισμό στα ψηφιακά μέσα και την εκπαίδευση.
Οι στόχοι του σχεδίου ήταν οι παρακάτω:
- Ενίσχυση των ικανοτήτων των νέων στα μέσα ενημέρωσης και στον ψηφιακό γραμματισμό για την κατανόηση και τη μάθηση σχετικά με τις ψευδείς ειδήσεις και τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης.
- Δημιουργία ενός εύχρηστου εργαλείου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από τους εργαζόμενους σε οργανώσεις νεολαίας όσο και (απευθείας από) τους νέους παρέχοντας σημαντικές γνώσεις σχετικά με τον ψηφιακό γραμματισμό.
- Ενημέρωση ενός ευρύτερου κοινού σχετικά με τους κινδύνους του αναλφαβητισμού στα ψηφιακά μέσα, πώς το ψηφιακό περιβάλλον μεταβάλλει τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης των μέσων ενημέρωσης.
- Βελτίωση της εκπαιδευτικής προσέγγισης προς τον ψηφιακό γραμματισμό και τον γραμματισμό στα μέσα, αναπτύσσοντας συστάσεις με βάση την πιλοτική εφαρμογή του διαδικτυακού παιχνιδιού.
Αντίκτυπος σχεδίου
- Οι νέοι ενδυναμώθηκαν και εξοπλίστηκαν με γνώσεις και δεξιότητές στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και του ψηφιακού γραμματισμού, αποκτώντας μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ώστε να συμμετέχουν στον δημόσιο διάλογο και να εκφράζουν τις απόψεις τους.
- Οι εργαζόμενοι στον τομέα της Νεολαίας και οι εκπαιδευτικοί έλαβαν ένα εργαλείο για να εργαστούν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε θέματα ψηφιακού γραμματισμού και του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης, ενώ συνειδητοποίησαν καλύτερα τη σημασία του θέματος για τους νέους και για το δικό τους έργο.
- Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο έλαβαν ολοκληρωμένη έρευνα για να βοηθήσουν το έργο τους για τη βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν θέσει.
- Άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς (π.χ. πάροχοι κατάρτισης για νέους, πλατφόρμες για νέους, κοινότητες νέων, ειδικοί στα μέσα ενημέρωσης, δημοσιογράφοι) ενημερώθηκαν σχετικά με τις ανάγκες και τις ευκαιρίες για τους νέους να είναι πιο ενεργοί, να συμμετέχουν και να έχουν περισσότερες γνώσεις σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης και την ψηφιακή παιδεία.